"Een gelukkige werknemer is een goede werknemer" - Marian's blog - Marian Slagman

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

"Een gelukkige werknemer is een goede werknemer"

Gepubliceerd door Marian Slagman in blog · 20/3/2019 12:09:14

20 maart, Internationale Dag van het Geluk

Natuurlijk wil iedereen gelukkig zijn – gelukkig in de liefde, gelukkig in gezondheid en gelukkig op je werk. Over de toegevoegde waarde van geluk op de werkvloer verschillen de meningen. Het lijkt een voor de hand liggende conclusie dat een gelukkige werknemer betere resultaten levert dan een ongelukkige werknemer. Maar is dat ook echt zo?

Er is een tendens gaande om de werkvloer vooral zo leuk mogelijk te maken. Om zo de werknemers zo gelukkig mogelijk te maken. Van glijbanen tussen de verdiepingen bij Google Zurich tot de ‘kom verkleed als je favoriete dier’-dagen en het nachtclub-thema kantoor met open bar, “chill out” zones en Formule 1 simulatoren bij online schoenengigant Zappos
*.


De happiness code


In de Huffington Post** refereert Kimberly Connor, Professor of Ethics, University of San Francisco aan de Happiness Code***.

De Happiness Code stelt dat we onszelf moeten verlossen van slechte mentale gewoonten om ons geluksgevoel te vergroten. Als voorbeeld noemen zij o.a. uitstelgedrag, het vermijden van problemen, het maken van slechte keuzes en het verspillen van onze tijd met het rationaliseren van ons onproductieve gedrag. Door uitstelgedrag voelen we ons gehaast, door problemen te vermijden leven we met de angst voor het probleem in plaats van het op te lossen en ervan bevrijd te zijn.

Veel van deze gedragingen zijn het gevolg van het chemische beloningssysteem in ons brein. Het is leuker om geld te krijgen dan het uit te geven, dus stellen we het betalen van onze rekeningen uit, wat direct ook stress oplevert. We vermijden slecht nieuws uit de irrationele hoop dat het daarmee niet waar zal zijn, maar voelen ondertussen wel de druk van het onvermijdelijke. Wanneer je leert deze gedragingen te doorzien en te veranderen, zul je de lastige klussen niet meer uitstellen, waardoor je minder stress ervaart. Ook ga je een confronterend gesprek niet meer uit de weg, maar pak je de koe bij de hoorns, waardoor je sneller verder kunt en weer minder stress ervaart. Je vergroot je geluksgevoel en zult op de werkvloer efficiënter kunnen functioneren.


Richard Engelfriet


Maar, ondanks jarenlang onderzoek is er volgens Richard Engelfriet, dagvoorzitter, spreker en columnist, nog geen steekhoudend verband gevonden tussen gelukkige medewerkers, loyalere klanten en winst****.

De enorme focus op geluk op de werkvloer die de Chief Hapiness Officers en de gelukswethouders neerleggen, schept juist ongezonde verwachtingen en onrealistische ambities. En laat dat nou precies de belangrijkste voedingsbodem zijn voor burn-outs en overspannenheid. Het kan zelfs averechts werken, want het werk moet nog steeds af. Samenwerken met diverse afdelingen blijft balanceren tussen botsende meningen, en deadlines blijven realiteit.


Wanneer ‘geluk’ wel belangrijk wordt


Natuurlijk is het mooi wanneer je als werkgever kunt bijdragen aan het geluk van je medewerker, maar of het daadwerkelijk goed is voor je organisatie is maar de vraag. Een smoorverliefde werknemer is vast dolgelukkig, maar niet altijd even productief. Medewerkers worden vaak heel gelukkig van veel vakantiedagen, maar ook dat levert de organisatie weinig op.

Wanneer je ‘geluk’ vervangt door ‘motivatie’ zie je dat er wel een verband te leggen is tussen een gemotiveerde medewerker en goede output. Hier gaan wij in een volgend blog verder op in.

Belangrijk is echter, dat –ongeacht of het om geluk of motivatie gaat– je tijdig signaleert wanneer ongelukkig zijn of ongemotiveerd zijn tot uitval leidt. Dit geldt zowel voor de werknemer als voor de werkgever.

Een tool die wij aanbieden om dit structureel in kaart te brengen is onze Loopbaan APK. Door jaarlijks een onafhankelijk evaluatiemoment in te richten waarin we verder kijken dan het functioneren binnen de door de werkgever gestelde functie-eisen, creëren we ruimte voor een gesprek over ontwikkeling, ambitie en zingeving. Niet alleen voor de werknemer een kans om gelukkiger te worden, ook voor de werkgever een kans om dat wat al in huis is, volledig te benutten.



Auteur


Dit blog is geschreven door Marian Slagman en Maarten Freriks.


Bronnen


* https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/12/cult-compulsory-happiness-ruining-workplaces-office-fun, André Spicer, The Guardian, 12 december 2016.
** https://www.huffingtonpost.com/kimberly-connor/evidencebased-happiness-s, Kimberly Connor, Professor of Ethics, University of San Francisco, Huffington Post, 6 december 2017
*** https://www.nytimes.com/2016/01/17/magazine/the-happiness-code.html, Jennifer Kahn, The New York Times Magazine, 14 januari 2016.
**** https://www.ad.nl/ad-werkt/je-wordt-ongelukkig-op-je-werk-van-al-die-geluksofficers~acf44f31/, Richard Engelfriet, AD, 15 mei 2018




Geen commentaren

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu